AMALIY SAN’AT TURLARIDA PARS PRO TOTO TUSHUNCHASI (Kulolchilik va kashtachilik naqsh turlari talqinida)

Authors

  • Shоxzod Хushvaqov Kamoliddin Behzod nomidagi Milliy rassomlik va dizayn instituti San’atshunoslik va muzeyshunoslik fakulteti San’atshunoslik (tasviriy va amaliy san’at) yo‘nalishi 4-bosqich talabasi

Keywords:

Pars pro toto, amaliy san’at, kulolchilik, kashtachilik, islimiy, grix, naqsh, suv, yer, fazo, o‘simliksimon, zoomorf, antrpomorf.

Abstract

Ushbu maqolada o‘zbek xalq amaliy san’atida “Pars pro toto” tushunchaning bir qismi to‘liqligini anglatadigan nutq figurasi tasnifi borasidagi fikrlar bayon etilgan. Amaliy san’at turlarini bir-biridan ajratish mushkul, chunki bu san’at turi yaxlitligicha butunlikni tashkil qiladi. Shu o‘rinda ulardagi naqsh turlari ham shaklan va mazmunan bog‘liqlikda shakllanib kelmoqda. Kulolchilik va kashtachilikda foydlaniladigan naqshlar ham har bir buyumda ma’lum bir vazifani bajargan. Ya’ni o‘z o‘rnida o‘simliksimon, zoomorfik yoki antropomorfik mazmunni shakllantirgan. Bu naqshlar mazmunan o‘z o‘rnida Pars pro toto tushunchasiga bevosita bog‘liq. Quyida ushbu fikrlarning asoslari yuzasidagi xulosalar bilan tanishamiz.

References

I. Asosiy adabiyotlar

I.1. Акбар Хакимов. Прикладное искусство Узбекистана: традиции и инновации. Представительство ЮНЕСКО в Узбекистане. Узбекистан, Ташкент 2013.

I.2. М.К.Рахимов – Художественная керамика Узбекистана. ИЗДАТЕЛЬСТВО АКАДЕМИИ НАУК УЗБЕКСКОЙ ССР. ТАШКЕНТ 1961.

I.3. O‘zbekiston hunarmandchiligi durdonalari (kitob-albom), A.Xakimov Toshkent: “O‘zbekiston” NMIU, 2019. 348 b.

I.4. Булатов С. Ўзбек халқ амалий безак санъати: (Ўқув-методик қўлл.) (Таҳрир ҳаяти : М . Усмонов ва бошқ.; Расм. М.Турсунов ва Т. Маҳмудов ишлаган). — Т.:Меҳнат, 1991. 384 б.

II. Qo‘shimcha adabiyotlar

II.1. A. Xakimov, V. Fayziyeva. O‘zbekiston Davlat San’at Muzeyi noyob xazinasidan. O‘zbekiston amaliy san’ati. ID “Baktria press”. Tashkent 2014.

II.2. Гюль Э. Сады небесные и сады земные. Вышивка Узбекистана: скрытый смысл сакралных текстов. Москва, издательство фонда Марджани, 2013 г.

II.3. Энциклопедический словарь Брокгауза и Ефрона. Источник: т. XXII a (1897): Оуэн — Патент о поединках.

II.4. Издание сопровождает персональную выставку Ч.Г. Ахмарова в «Галеев-Галерее», Москва, Большой Козихинский переулок,19/6, строение1. Май - Июль 2010. Текст Нигоры Ахмедовой. Общая редакция Ильдара Галеева.

II.5. O.А.СУХАРЕВА - ОРНАМЕНТ ДЕКОРАТИВНЫХ ВЫШИВОК САМАРКАНДА И ЕГО СВЯЗЬ С НАРОДНЫМИ ПРЕДСТАВЛЕНИЯМИ И ВЕРОВАНИЯМИ [ВТОРАЯ ПОЛОВИНА XIX НАЧАЛО XХ в.).

II.6. Ahmad Lutfiy Qozonchi – Saodat asri qissalari I kitob. Samarqand: ”Imom Buxoriy xalqaro markazi” nashriyoti, 2020.

III. Albom, kataloglar

III.1. O‘zbekiston hunarmandchiligi durdonalari (kitob-albom), A.Xakimov Toshkent: “O‘zbekiston” NMIU, 2019. 348 b.

Downloads

Published

2023-03-30

How to Cite

Хushvaqov S. (2023). AMALIY SAN’AT TURLARIDA PARS PRO TOTO TUSHUNCHASI (Kulolchilik va kashtachilik naqsh turlari talqinida). Educational Research in Universal Sciences, 2(3), 140–154. Retrieved from http://erus.uz/index.php/er/article/view/1880